Wednesday, May 18, 2011

Gelak dan Tawa..

Assalamu’alaikum wbt..

Bismillahirrahmanirrahim…

Dalam satu hadith, Rasulullah SAW bersabda : "Banyak tertawa dan tergelak-gelak itu mematikan hati."

Nabi Muhammad melarang ummatnya darigelak-ketawa yang melampaui batas. Menurut hadith, banyak ketawa menghilangkan akal dan ilmu. Barangsiapa ketawa tergelak-gelak, akan hilang satu pintu daripada pintu ilmu.

Kenapa dilarang ketawa berdekah-dekah?? Dalam keadaan suka yang keterlaluan, hati kita lalai dan lupa suasana akhirat dan alam barzakh yang bakal kita tempuhi kelak. Sedangkan dahsyatnya alam tersebut x dpt digambarkan dlm sebarang bentuk media. Kita sedang menuju ke satu destinasi yg belum tentu menjanjikan kebahagiaan abadi. Sepatutnya kita berfikir bagaimana kedudukan kita di sana nanti, sama bahagia atau menderita. Berbahagia di dunia bersifat sementara tetapi di akhirat berpanjangan tanpa had. Penderitaan di dunia hanya seketika tetapi di akhirat azab yg berterusan dan berkekalan. Merenung dan memikirkan keadaan ini cukup utk kita menghisab diri serta menyedarkan diri kita tentang bahaya yg akan ditempuh.

“Tertawa-tawa di masjid menggelapkan suasana kubur”.

Demikian ditegaskan oleh Rasulullah SAW. Kita sedia maklum, kubur adalah rumah yg bakal kita duduki dalam tempoh yg panjang. Kita keseorangan dan kesunyian tanpa teman dan keluarga. Kubur adalah satu pintu ke syurga atau neraka. Betapa dalam kegelapan di sana, kita digelapkan lagi dgn sikap kita yg suka terbahak-bahak di dunia.

Ketawa yang melampaui batas menjadikan kita kurang berilmu. Apabila kurang ilmu, akal turun menjadi kurang. Kepekaan terhadap akhirat juga menurun.

Nabi SAW pernah bersabda:
“Barangsiapa tertawa-tawa nescaya dilaknat akan dia oleh Allah (Al-Jabbar). Mereka yg banyak tertawa di dunia nescaya banyak menangis di akhirat.”

Saidina Ali sentiasa mengeluh ”….jauhnya perjalanan… sedikitnya bekalan….”. Walaupun hebat zuhud dan ibadat beliau, namun merasakan masih kurang lagi amalannya. Betapa kita yang kerdil dan malas beribadat ini sanggup bergembira 24 jam.

Tetapi kita tidak pula dilarang bergembira atau menunjukkan perasaan suka terhadap sesuatu. Cuma yang dilarang ialah berterusan gembira dgn ketawa yang berlebihan. Sebaik-baik cara bergembira ialah seperti yang dicontohkan oleh Nabi saw. Baginda tidak terbahak-bahak tetapi hanya tersenyum menampakkan gigi tanpa bersuara kuat.

Para sahabat pernah berkata “Ketawa segala nabi ialah tersenyum, tetapi ketawa syaitan itu tergelak-gelak."



~ Sama-samalah kita renung-renungkan diri kita. Kadang-kadang ada perbuatan yg dilakukan melampaui batasan Islam tanpa kita sedari. ~

Wassalam..

3 comments:

  1. Sama-samalah kita renung-renungkan diri kita. Kadang-kadang ada perbuatan yg dilakukan melampaui batasan Islam tanpa kita sedari. dats rite!!~ :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...