Wednesday, May 18, 2011

Sebuah Perjalanan..

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamu’alaikum wbt.. 

Ada seorang hamba Allah pergi bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yang segar, tiba-tiba dia terdengar satu bunyi… “Aauuummmmm!!!” Bunyi harimau yang kelaparan dan sedang mencari mangsanya. Jadi, si hamba Allah pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau terus mengejar hamba Allah itu kerana terlalu lapar. Hamba Allah ketakutan lalu berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham harimau itu. 

Dengan kuasa Allah, diperlihatkan sebuah perigi di depan matanya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ini terjun ke dalam perigi. Perigi tesebut mempunyai tali dan sebuah timba. Si hamba Allah bergayut pada tali itu. Tali itu pendek, jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi. Di mulut perigi, harimau yang lapar terus menunggu. Si hamba Allah memikirkan jalan untuk menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah dan berharap agar dia diselamatkan. 

Tiba-tiba dia terdengar bunyi kocakan air di bawah perigi. Hamba Allah itu semakin ketakutan. Ada dua ekor buaya yang kelaparan. Sudah jatuh ditimpa tangga. Atas ada harimau bawah ada buaya. Dia semakin risau akan keselamatan dirinya.

Dengan tidak semena-mena, keluar seekor tikus putih dari celah-celah lubang perigi, naik ke atas mengikut tali tempat hamba Allah itu bergayut. Tikus putih itu menggigit-gigit tali tersebut, dan seterusnya keluar lagi seekor tikus yang berwarna hitam dan melakukan perkara yang sama, “Apa yang perlu aku buat? Kalau naik ke atas, aku akan dimakan harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah, pasti aku akan dibaham buaya. Macam mana ni…”, fikir hamba Allah itu. Bingung. 

Sedang hamba Allah tu berfikir bagaimana hendak menyelamatkan dirinya, terdengar satu bunyi., “Bzzzt.. Uuuuuuuuuuuuu…” Bunyi lebah membawa madu. Si hamba Allah mendongak ke langit, melihat lebah yang sedang membawa madu. Tanpa diduga, setitik madu terjatuh dan masuk ke dalam mulut si hamba Allah. Dia merasa nikmat tidak terkata dan berkata, “Sungguh manis madu ini , tak pernah aku rasa manis yang seperti ini. Sedapnya. Subhanallah, sungguh sedap.”

Kerana setitik madu, si hamba Allah terlupa pada harimau yang sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yang menunggunya di bawah.

Simboliknya :
 
· Hamba Allah itu adalah kita semua.
· Harimau yang mengejar adalah maut.
· 2 ekor buaya adalah malaikat Munkar dan Nakir yang menanti kita di alam kubur nanti.
· Tali tempat bergayut adalah jangka hayat umur kita.
· Tikus Putih dan Hitam yang menggigit tali adalah dunia kita, siang dan malam yang sentiasa menghakis umur kita.
· Madu adalah nikmat dunia. Bayangkan nikmat setitik madu yang jatuh ke dalam mulutnya,melupakan dia pada harimau dan buaya itu.

~Manusia.. bila dapat nikmat sikit, selalu lupa pada Allah. Waktu susah baru nak ingat Allah. Renung2kan dan bertaubatlah.. Astaghfirullahal’azim…~ 

Wassalam..
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...