Tuesday, May 24, 2011

Gaya Bahasa Dalam Sajak

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamu'alaikum wbt..

Tiba2 pulak tulis entri berkaitan sastera. Kenapa agaknya? Hehe. Sebenarnya.. tadi, saya terasa nak tulis sajak lagi. Atas sebab tu, saya mencari2 sesuatu dengan hujung jari, bertanya pada Pak Cik Google tentang gaya bahasa dalam sajak, nak refresh balik tentang gaya bahasa dalam sajak yang pernah saya belajar zaman2 study dulu. Dah banyak terlupa.. Maklumlah, dah tua. Hee.. Jadi, saya terjumpa sesuatu yang saya rasa nak kongsikan bersama kat sini.



PEMILIHAN DIKSI

Kata Asing

Perkataan asing yang selalu di temui dalam sajak ialah Bahasa Inggeris, Arab, Jawa dan sebagainya. Dalam antologi sajak Cermin Diri .sajak yang bertajuk ‘Kiss of fire' karya Faridah Hamid.

Dalam rangkulan kabus
kuning
merah jambu
putih
kau telah dewasa
indah dan menawan
atas kehebatan namamu
Kiss of fire


Kata Tempatan

Dialek tertentu digunakan penyajak berhubung dengan dirinya atau lingkungannya
Contohnya:
¨ Di bawah pepohon yang limbu

Singkatan ( Sinkof )

Pemilihan kata-kata yang disingkatkan supaya lebih ekonomis dan indah didengar.
Contohnya:
¨ Daun-daun – Dedaun
¨ Jari-jari – Jejari
¨ Pohon-pohon – Pepohon
¨ Matahari – Mentari
¨ Hendak – nak
¨ Mahu – Mau
¨ Akan - kan

Gandaan

Gandaan merupakan kata-kata yang berganda atau berulang-ulang. Tujuannya ialah memberikan penekanan terhadap mesejnya.
¨ Hari-hari
¨ Malam-malam

Onomatopia

Onomatopia berasal dari bahasa Yunani yang bermaksud kata-kata yang digunakan untuk meniru suara atau bunyi yang dihasilkan oleh sesuatu objek, gerak atau manusia.
Contohnya:
¨ Bunyi jam seperti ting, ting, ting

Simbol

Simbol biasanya merujuk kepada kata-kata yang dipilih memberi erti yang lain disebaliknya. Simbol disebut juga lambang.

INGATAN : CONTOH YANG DIBERIKAN DALAM PENGUNAAN SIMBOL TIDAK SEMESTINYA TETAP.

Dari segi Warna.
¨ Merah lambang kepada berani, bahaya, gelora garang dan cemas
¨ Putih lambang kepada suci, bersih, harapan, gembira dan mengaku kalah.
¨ Hitam lambang kepada kotor, durjana, celaka, sengsara, hantu dan noda.

Dari segi Masa
¨ Senja – peralihan dari bahagia kepada sengsara.
¨ Malam – Derita, sengsara, kecewa, putus asa, dan kemusnahan
¨ Pagi – hidup baru

Dari segi Alam.
¨ Embun – Kemurnian dan harapan
¨ Api – perang, bahaya, marah, kejahatan dan cabaran
¨ Laut dan ombak – luas, cabaran
¨ Gagak-gagak hitam – kejahatan
¨ Bunga – wanita, gadis

Disonansi

Disonansi merupakan susunan bunyi yang tidak sama dalam sesuatu perkataan. Bunyi ini berselang-seli dan menghasilkan rentak yang tidak selaras.
¨ Bukit-bukau, bengkang-bengkok dan gunung- ganang dan sebagainya.


FRASA
(Bebarapa patah perkataan atau baris yang digunakan. )

Personifikasi

Satu unsur dalam kesusasteraan yang menggunakan kiasan untuk memberi sifat-sifat manusia sama ada dari segi perasaan, perwatakan mahupun tindak-tanduk kepada objek-objek mati atau kepada binatang, idea atau benda-benda yang abstrak. Hakikatnya ia memanusiakan pekara-pekara yang bukan manusia atau menjadikan sesuatu yang bukan manusia bertindak sebagai manusia biasa. Objek-objek mati, binatang digambarkan berperibadi, mempunyai fikiran dan emosi seperti manusia biasa. ( Mesti ada kata kerja )

Dalam Sajak Pak Tua karya A. Rahim Hamid
¨ Angin laut mendayu sayu
¨ Di gigi air meniti buih

Dalam Sajak Ketika Menjelang Tua karya A.S Isma
¨ Usia memanjat tua
¨ Kaki dan sepatu tua mengheret kami

Contoh yang lain
¨ Pagi yang pekat ingin bercerita
¨ Panas meniti dari jendela

Paradoks

Pandangan atau pernyataan yang bertentangan dengan pendapat yang diterima umum tetapi benar.
¨ Mati dalam hidup
¨ Kanak-kanak ialah bapa kepada manusia.
¨ Benci tapi rindu.
" Engkau bakal melihat dengan memejamkan mata
" Kerana selama jaga kita mimpi


Ambiguiti

Mengandung banyak makna iaitu sesuatu yang memiliki lebih daripada satu pengertian.

Papatung
dalam rumah tua
masih bernyawa
adalah perhiasan
untuk tuntutan zaman.


Patung yang dimaksudkan diatas mungkin memberi maksud patung wayang kulit yang sudah lama atau orang tua yang sudah tidak bertenaga lagi untuk berfikir dan bergerak.


PERBANDINGAN
( Bahasa Kiasan )

Simile
Kiasan perbandingan yang dengan langsung menggunakan perkataan-perkataan seperti, bagai, sebagai, serupa, sama, laksana, macam, semacam, umpama, bak, ibarat dan sebagainya .
¨ Garang seperti singa
¨ Merdu bagai buluh perindu
¨ Engkau bagai dalam sangkar


Metafora

Kiasan perbandingan yang tidak menggunakan kata-kata bandingan seperti, macam, laksana, umpama, dan sebagainya.
¨ Rimba buas ( Keadaan luas yang tidak menjanjikan ketentraman )
¨ Kota ganas ( Keadaan sebuah bandar yang penuh dengan kemodenan dan kehidupan)

Hiperbola

Kiasan yang mengungkapkan kata-kata secara berlebih-lebihan. Ianya bertujuan untuk menegaskan perasaan, pandangan dan pemikiran penyair terhadap sesuatu pekara sama ada ia menyukai atau tidak dengan harapan dapat memberikan gambaran tersebut .
¨ Semut melompat bergoncang bumi
¨ Agas menghirup kering lautan



PERULANGAN

Asonansi

Pengulangan bunyi huruf vokal dalam sesuatu baris sajak sebanyak dua kali atau lebih secara berturutan. Huruf dan bunyi vokal ini biasanya terdapat di tengah-tengah atau di hujung perkataan.

Pagi yang pekat ingin bercerita. ( vokal e)
tentang anak penuh bercinta ( vokal e )
kepada ibu bapa ( vokal a)
dan rumahnya ( vokal a)
Di dalam buku dan kertas serta tinta (vokal a)

Aliterasi

Pengulangan bunyi dan huruf dan huruf konsonan dalam satu baris sajak sebanyak dua kali atau lebih.

Dalam suara damai aku khusyuk dan tawaduk
(pengulangan konsonan d )

Kalau kali ini kau memberi salam
( pengulangan konsonan k)

Anafora

Pengulangan kata-kata pada setiap awal baris dalam satu-satu rangkaps sajak khususnya secara berikutan.
Dalam antologi sajak Cermin Diri sajak yang bertajuk ‘Dunia semakin sempit’ karya Julaihi Abdullah

Ke mana perginya kemanisan
Ke mana perginya kasih sayang
Ke mana perginya kemesraan


Epifora

Pengulangan perkataan di hujung baris dalam satu rangkap sajak secara berturutan sebanyak dua kali atau lebih.

Di depan Mu
Di rumah Mu
Engkau lah penyayang
Engkaulah Pemurah

( Pengulangan Mu )

Sumber : Kredit untuk  Sofian Ahmad

Kepada yang mencari, semoga perkongsian ini membantu.. :)

Wassalam..

1 comment:

  1. can u post this add my facebook? `Billabong Crew'

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...