Wednesday, May 25, 2011

Tragedi Hulu Langat

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamu'alaikum wbt..

Salam sejahtera kepada pembaca yang saya kasihi. Apa khabar? Semoga semuanya sihat dan gembira sentiasa. Tapi, dalam kegembiraan itu, jangan lupa pada insan yang sedang bersedih. Mungkin di sini kita ketawa, tapi ingatlah di sana ada yang sedang menangis.

Rasanya semua sudah sedia maklum tentang kejadian tanah runtuh yang berlaku di Rumah Persatuan Anak Yatim Al-Takwa, FELCRA Semungkis, Batu 14, Hulu Langat Selangor baru2 ini. Kejadian yang sangat menyayat hati bukan? 

Di dada2 akhbar, kaca televisyen, corong radio, dan sebagainya setia melaporkan kejadian tersebut kepada kita sehingga ke hari ini. Tiada siapa menyangka 21 Mei 2011 akan menjadi satu tarikh yang penuh tragedi di negara ini, khususnya kepada warga Al-Takwa itu sendiri. 

Firman Allah SWT :
Sungguh akan Kami berikan cubaan kepada kalian, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: “Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun” (Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan hanya kepada-Nya kami kembali) . Mereka itulah orang-orang yang mendapat shalawat dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.(Al-Baqarah : 155-157)
Berikut ialah senarai nama penuh mangsa kejadian.
Enam belas yang terkorban ialah :

1) Mohd Kamarul Amizan, 11 tahun
2) Nurahimi Rosdi, 14
3) Dzahir Haziq M. Muin, 11
4) Ahmad Lokman Hakim, 11
5) Farid Ibrahim, 34
6) Mohd Azret Azahari, 8
7) Wan Ahmad Hasril Hazim, 11
8) Zahid Assawal Zamri, 19
9) Mohd Mustakim Mamat, 12
10) Mohd Naerzein M. Nor, 8
11) Mohd Aiman Abdullah, 10
12) Shahrul Nurimran Adnan, 9
13) Mohd Zaid Azahari, 14
14) Mohd Imal Fahad, 9
15) Mohd Riezman Abdul Latif, 9
16) Mohd Hazim Sapri, 10

Sembilan yang terselamat iaitu:

1) Aizat Khusairi, 12
2) M. Allaudin Sobri, 14
3) M. Syatiq Ibrahim, 21
4) Khairul Anuar Nasri, 9
5) M. Harris Izuddin Sahrul, 11
6) Zulkhairi Aminuddin, 13
7) Izzuddin Abdullah, 30
8) Izuan Zakaria, 33
9) Mohd Akmal Mohd Jefri, 10

Di sini saya sertakan beberapa gambar tragedi tersebut. Sukar digambarkan perasaan bila menatap gambar2 ini. Tiada kata yang dapat dilafazkan. Biarlah gambar2 ini yang menceritakan segalanya.

Sekitar kawasan tanah runtuh...



Mangsa kejadian...



Yang terkorban...



Dan.. gambar ini akan hanya tinggal kenangan..


Takziah buat semua hamba Allah yang ditimpa musibah ini. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh mereka, sekaligus mengurniakan ganjaran yang besar untuk yang terkorban dan kepada ahli keluarga yang berkenaan.

Ingatlah, setiap yang berlaku tentu ada hikmahnya. Bersabarlah dengan setiap ujian dan dugaan yang dicubakan ke atas kita. Jangan sesekali menyalahkan takdir atau mempersoalkan ketentuan Allah SWT.

مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيم

Bermaksud: Tidak ada suatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali terjadi dengan izin Allah; dan barangsiapa yang beriman kepada Allah niscaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. dan Allah Maha mengetahui segala sesuatu.(At-Taghabun :11)
Kepada pembaca, semoga tragedi ini memberi peringatan kepada kita tentang kuasa Allah SWT. Ketahuilah, ajal dan maut akan datang bila2 masa saja bila waktunya telah tiba. Tak siapa tahu. Jadi, mari sama2 bermuhasabah, menginsafi diri dan persiapkan diri kita dengan amalan2 kebaikan sebagai bekalan ke taman abadi..

Wassalam..

2 comments:

  1. Semoga mereka semua ditempatkan dikalangan org2 yg beriman & beramal soleh..amiin~

    ReplyDelete
  2. Sama2 kita doakan, insyaAllah. Amin..:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...