Sunday, November 11, 2012

Tutup Buku Lama, Buka Buku Baru 1434H

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamu’alaikum wbt..

Tinggal beberapa hari sahaja, kita akan melangkah setapak lagi ke hadapan, menuju tahun baru Islam 1434 H. Hari ini, di kelapangan ini, saya mengambil kesempatan untuk melakar sedikit coretan sebagai penutup tirai 1433 H

Biasanya, orang jarang nak ingat tahun baru dalam kalendar Islam ni. Yang orang selalu ingat,  kalendar omputeh. Tak lama lagi 2013 kan.. Tengok je lah nanti, macam mana agaknya sambutan tahun baru 2013 yang akan datang.

Sebut saja tahun baru, selalunya orang akan tanya, “Apa azam tahun ni?” Macam2 bermain dalam kepala tatkala diajukan soalan itu. Tertanya juga di hati, setiap tahun mencipta azam, tapi sejauh mana azam itu tercapai? Hmm.. tak apalah, yang penting semangat tu ada kan.

Setiap kali berada di akhir tahun, saya akan kembali mengenang tahun yang berlalu. Apa hasil yang saya dapat sepanjang tahun ini? Sejauh mana saya menghambakan diri pada Allah dengan erti kehambaan yang sebenar? Berapa banyak amalan yang telah saya kumpul sebagai bekalan ke alam baru? Pelbagai persoalan muncul tapi sayangnya, soalan2 itu terbiar sebagai persoalan semata-mata. Allah.. lemahnya jiwa ini..

Tahun baru yang bermula, menandakan usia yang bertambah angkanya, tapi semakin singkat perjalanannya. Atau mungkin menandakan saat kematian yang semakin hampir. Kita hanya mampu mengira usia yang telah berlalu, tapi kita sama sekali tak tahu berapa usia kita yang tinggal bukan? Jadi, bersiap sedialah menghadapi saat terakhir kehidupan.

Teringat kata2 penyair Arab yang bunyi dan maksudnya lebih kurang begini,
“Kamu adalah rangkaian dari hari-hari. Jika satu hari telah berlalu, maka akan berkurang umur kamu.”
Bila terkenang masa yang berlalu, alangkah sayang dan ruginya. Terlalu banyak masa itu disia-siakan. Meletakkan dunia di tempat yang lebih tinggi daripada akhirat. Melabuhkan cinta kepada dunia melebihi cinta pada Sang Pencipta yang agung. Memikirkan dunia lebih banyak daripada memikirkan kehidupan selepasnya. Dunia.. dunia.. untuk apa terlalu memikirkannya, sedangkan dunia itu hanya tempat persinggahan sementara untuk mengutip bekalan ke sana?

Bukan itu saja, masa yang berlalu mungkin ditemani hitungan dosa yang terhimpun, Astaghfirullah.. banyak manakah pahala dikumpul jika dibandingkan dengan dosa yang semakin merimbun?

Namun begitu..  Allah swt telah berfirman dalam sebuah hadis qudsi :
“ Wahai anak Adam! Sekiranya engkau berdoa dan memohon keampunan dariKu, maka akan Aku ampunkan segala dosa-dosamu. Wahai anak Adam! Sekiranya dosa-dosa yang telah engkau lakukan menggunung setinggi langit kemudian kau memohon keampunan dariku, maka akan Aku ampunkan dosa-dosamu. Wahai anak Adam! Sekiranya kau datang kepadaku dengan dosa sebanyak seisi dunia dan kau tidak mensyirikkan Aku dengan sesuatu, maka akan Aku datangkan padamu maghfirahku sebanyak seisi dunia”.
Nah, begitu firman Allah SWT. Apa tindakan kita? Hanya baca dan terus sia-siakan kasih sayangNya yang maha Agung? Atau apa?

Tahun 1434 H, saya mengharapkan yang terbaik. Jauh di sudut hati, masih tertanam azam yang tinggi untuk menjadi hamba Allah, anak, adik, kakak, sahabat dan saudara yang jauh lebih baik daripada sekarang. Cuma bila godaan nafsu dan syaitan cuba mencelah mematahkan jalan, itulah yang menjadi halangan untuk mencapai apa yang diazamkan. InsyaAllah dikuatkan hati untuk menentang godaan2 itu..  Ya Allah, jadikan kami lebih baik, lebih baik dan lebih baik dari hari ke hari..


 Sebelum mengundur diri.. Saya nak mengambil peluang ni untuk ucapkan Salam Awal Muharram dan Selamat Tahun Baru 1434 H buat semua, khususnya yang beragama Islam. Moga tahun baru yang menjelma ini jadi tahun penuh rezeki dan rahmat Ilahi buat kita. Aminn..

Setakat ini dulu. Moga bertemu semula di tahun baru.. Maaf atas segala khilaf. Wassalam..

:: Jangan lupa baca doa akhir tahun dan awal tahun nanti ek.. ::

2 comments:

  1. nice sharing . salam maal hijrah :) pinjam gmba utk share dgn sahabat tumblr ye . :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...